Autófényezés, autófestés, autófényező és lökhárító fényezés

Autófényezés, autófestés, autófényező és lökhárító fényezés

Bizonyára Neked is autó fényezésre van szükséged és ezért vagy itt. Ha igen, akkor amit most leírok biztos, hogy hasznos lesz és 103%, hogy segíteni fog. 

Miért mondom ezt?

Sok ügyfelünk van és elég sok történetet hallottunk már. Rendszerint azért keresnek meg minket (bizonyára ez most sincs másképp), mert meghúzták a ajtót, neki mentek a parkolóban a lökhárítónak vagy lepattogott a lakk, például a gépháztetőről.

Ezek mint gyakoriak és ilyen esetekben mi pontosan tudjuk, hogy hogyan segítsünk.A fényező műhelyünkban nemcsak karosszéria elemeket festünk újra, mint például sárvédőt, lökhárítót, ajtót géptetőt, hanem nagyobb munkákat is elvégzünk.

A sérült fényezés javítása csak egy módja, annak hogy az autó újra tökéletese legyen. 

A leggyakoribb megkeresések az ügyfeleink részéről:

  • autófényező
  • autófestés
  • fényezés
  • fényező
  • autó fényezés ár
  • autófényezés árak elemenként
  • fényezés javítás ködölés
  • lökhárító fényezés
  • fényezés javítása
  • fényező műhely

Többnyire ezeket olvassuk az emailekben vagy halljuk a telefon beszélgetésekben. 

Igen, ezeket mind elvégezzük. 

Jelenleg 10 szakképzett 13 és 35 évnyi munkatapasztalattal rendelkező autófényező kollégánk van, akik két fényezőkamrában végzik el az új vagy javított autó alkatrészek vagy autó karosszéria részek újra festését.

Autófényező munkáink az alábbiakra terjednek ki, ezeket mindennapos rutinnal vállaljuk el:

  • autó fényezés elemenként: egy-egy alkatrész javítása (karosszéria javítás - lakatolás vagy műanyaghegesztés) vagy alkatrész cseréje (beszerezzük mi a csere alkatrészt) és azok részben (fényezés javítás ködöléssel) vagy egészben történő festése
  • több elem újra festése: nem jelent sem problémát sem többlet időt, ha egy autón egyszerre több karosszéria alkatrészt kell lefényezni. Ez igen gyakori a fényező műhelyünkben, hogy majdnem teljes autófényezésre van szükség. Egy autón általában 13-15 db fényezhető karosszéria elem van függetlenűl attól, hogy fém vagy műanyag. Nem jelent gondot, ha például egy autó egész oldalát kell festeni
  • autófestés, szerelés, karosszéria javítás (komplett nagy munka): ritka és egyben szerencsés, ha az autón nem sérül a karosszéria és tényleg csak a festék réteget kell újra fújni. Így gyorsan és egyszerűen meg tudjuk oldani a komplett javításokat is. Leszereljük az alkatrészeket, beszerezzük a sérült karosszéria elemeket, elvégezzük a karosszéria javítási munkákat (fém alkatrészek javítása: horpadt sárvédő, benyomódott fém küszöb, sérült ajtó, behorpadt gépháztető) és mindent újra fényezünk, összerakunk, készen átadunk.

A leggyakoribb autófényezői munkák:

  • lökhárító fényezés
  • gépháztető (motorháztrtő) fényezés (kavics felverődés javítása)
  • első sárvédő fényezése
  • hátsó sárvédő (karosszéria) festése (karcok javítása)
  • csomagtér ajtó újra festése
  • nagy tető (karosszéria) fényezése
  • tükrök, díszlécek fényezése
  • toldások, spoilerek lefényezése
  • hűtőmaszkok, ködlámpa takarók, kerékívek, rácsok fújása (színre vagy stukrúrra - műanyaghatású)
  • zárhídak, nyúlványok, falcok, kerékjáratiívek festése
  • alvázvédelem
  • autópólírozás (fényezés polírozása: Rupes)

Mindenre találunk hatékony és gyors megoldást. 

Az autó fényezés és a gépjármű alkatrészek fényezése a legjobb minőségű festékeket, a VOC előírásait figyelembe véve használjuk fel.

 

  • Glasurit
  • Mobihel
  • Profix
  • Troton
  • Disolac
  • Standox

 

A fényezés lehet teljes (komplett karosszéria fényezés), ami az autó külső fényezését jelenti. Ez általában zárt ajtóknál történik, nem érintve a gépjármű falc részeit. A belső fényezés kitér a falcok, küszöbök belső, csomagtér, valamint a motortér részeinek fényezésére.


Autófestés előkészítés:

Csiszolással, alapozással kezdődik. Ennél a fázisnál az alkatrész minősége és állapota dominál. A javított felület adja meg azt, hogy milyen mértékű aládolgozás szükséges. A felvitt kitt vastagsága ezt jól mutatja. A vékony rétegalkalmazás szükséges, hiszen eltérő a fém és a kitt hő tágulása. Többszöri csiszolás és szóró alapozás után jöhet a fényezés.

 

Autó és lökhárító fényezés:

Legfontosabb a por, zsír és a szennyeződés eltávolítása, hiszen az később problémát jelenthet, de nem megoldatlan. A tökéletes fényezésnél meghatározó a hőmérséklet, a fényezéshez alkalmazott nyomás (bar). A fényezés több réteg felvitelével zajlik, melyek között néhány perc várakozása szükséges. A színtől függően kell a takaró rétegeket alkalmazni 2-3, de vannak esetek melynél ennek a többszöröse kell.

 

Lakkozás:

az autó fényét adja meg, ami nem csak a színt emeli ki, hanem védelmet is biztosít. Hasonlóképpen a lakkozás a fényezési eljárást igényli, akár több réteg felvitelével. Ez követően egy ideális 60 fokon szárad meg tökéletesen a fényezés. A polírozás a végső fázis, melyben az apró hibák eltüntetése zajlik.

 

Színkeverés:

A gépjárművek karosszériáinak színét a gyári színkód alapján lehet megállapítani. Ez pontosan meghatározza a festék összetételét, ahhoz hogy a legtökéletesebben tudjuk kikeverni a szükséges színt. Ezt egy PPG színkeverő géppel látjuk el. Több 1000 színkártyából lehet pontosan meghatározni az autójának színét.

 

Polírozás:

A polírozás minden autó alkalmazható, ha a fényezési sérülés nincsen rajta. Arra nem megoldás, de újra visszaadhatja a gépjármű fényét. A lakk romlásának legfőbb oka mosás és az idő múlása. A napfény, a hó egyaránt rontja a lakk minőségét. A polírozást speciális képpel, a fényezéshez hasonló szakértelemmel kell el végezni. Speciális korongokat, adalékokat és kendőket alkalmazni. Nem túl mély karcok tüntethetőek. Ha a köröm bele akad az már mélynek számít.

 

Amit eredményez:

  • csillogás, fény
  • Erős dolinán szín tónusok

 

Autófényezés ár: Neked olcsó, másnak drága

Előfordul, de nem gyakori, hogy az ügyfeleink egyből azzal kezdik, hogy mennyibe kerül a fényezés. Azért nem gyakori, mert igazából már mindenki került olyan helyzetbe, hogy kisebb-nagyobb sérülések miatt szervizbe mentek az autókkal.

A meghúzások, karcolások, kőfelverődések és kisebb koccanások gyakoriak, amiket gyakran kell újrafényezni.

Ezért általában mindenki tisztában azzal, hogy: mennyibe kerül egy elem fényezése (ha nem is pontosan, de egy sávos árban mindenki el tudja képzelni a munka költségét). Az autófényezés árak Cégünkről is lehetnének, amire pontosan válaszolni (egy telefon beszélgetés vagy email megírása után) szerintem nehéz és aligha korrekt.

Az, hogy egy elem fényezése milyen költséggel jár, azaz Neked mennyit kell érte fizetned, az sok szempont szerint kerül meghatározásra.

Te sem akarsz sokat fizetni az autó fényezéséért és ezzel mi is egyetértünk, sőt szerintünk se kell



A fényezésnek számos területe van, mi az autókkal kapcsolatos tényeket fogjuk Neked leírni. Ennek legfőbb oka, hogy mi ebben vagyunk jártasak (lassan 17 éve), ami ennél is fontosabb, hogy nemcsak fényezéssel foglalkozunk, hanem komplett autójavítással (karosszéria javítás, műanyag alkatrészek – lökhárító javítás), így elmondhatjuk, hogy teljesen átlátjuk az egész folyamatot.

Pontosan tudjuk, hogy kinek mi a feladata, kitől mit kell elvárnunk. Nálunk nem lehet egymásra mutogatni, mert mi a végeredményre adunk garanciát a kész munkára.

Ha megkérdeznéd, hogy mit jelent nekünk ez a munka, akkor azt válaszolnánk, hogy képzeld el, hogy a fényezés olyan nekünk, mint amikor a cukrász elkészül a több emeletes esküvői tortával és a végén felteszi a marcipánból készült házaspár figuráját a torta tetejére.

Röviden: az autó színre fújása számunkra olyan, mint az i-re feltenni a pontot (Az hogy mennyire vagy elégedett, mindig a végén dől el)

Az autójavításban a végeredményt mindig a fényezés adja meg és az ügyfél, azaz Te igazából csak ezt látod. Az hogy mennyi munka, küzdelem és alkatrész kellett, azt igazából nem tudod kitapintani, csak a végösszeget látod és a festést az autón.

Így hiába a sok munka, ha végeredmény nem tetszik. Ezért mindig a fényezés minőséfégre kell a legtöbb energiát fordítani. Ez a minőség viszont sok mindentől függ és korántsem olyan egyszerű mint azt sokan gondolják.

Autófényezés árak elemenként: centi, hossz, sűrűség, vastagság, etc



Ha így gondolkozol, akkor a valóság érdekes lesz. A munkáink többsége elemek fényezéséből áll. Ritka, hogy csak egy-két elem újra festésére lenne szükség, mert az ügyfeleink általában úgy tekintenek erre a munkára, hogy akkor „rakjuk rendbe az autót” és fújjunk le minden hibát az autón.

Az autód átlagosan 14 különböző karosszéria elemből áll, így a következőkről beszélhetünk:

  • lökhárító fényezés vagy ködölés (spot fényezés)
  • sárvédő újrafényezés
  • motorháztető színre fújás
  • ajtók festése
  • küszöb fényezése
  • tető és csomagtér ajtó átfestése
  • egyéb alkatrészek: tükrök, kilincsek, díszcsíkok újra festése
  • belső karosszéria elemek fényezése: falcok, nyúlványok, fenéklemez, kerékjárati ív
Ezek alapján láthatod, hogy mennyi különböző része lehet lefestve egy autón. Ezek mind különbőző méretűek, formájúak és adottságoktól függően eltérő módon kell őket fényezni (idő, idő és még több idő).



Fontos információ: nincs program, sem számítógép, ami kiszámlója nekünk, hogy egy BMW f25 2012-es évjáratú autó bal hátsó sárvédőjének fényezéséhez az alábbiak alapanyagok kellenének:

- 235g alapozó
- 73 liter meleg víz
- 171g gitt
- 4db 320-as csiszoló papír
- 2db 600-as csiszoló papír
- 2db 1000-es vízes csiszoló papír
- 2db 2000-es vizes csiszoló papír
- 5nm maszkoló papír
- 17m ragasztó szalag
- 3l hígító
- 5db festék szűrő
- 4dl szín
- 3dl lakk
- 239g durva polírpaszta
- 153g finom polírpaszta
- 51g fényesítő
- 111 kW áram, 3 ember, és egyéb költségek

Nos ilyen lista az autófényezéshez nincsen.

Az autófényezés nem olyan szakma, mint a pékké, hogy megvan pontosan, hogy mennyi alapanyagból, mennyi idő alatt, milyen körülmények között készül el egy 500g-os félbarna kenyér.

Itt minden esetben a szakmai tapasztalat, tudás és precizitás adja meg a munka feltételeit. És persze az egyéni elvárások, ami mentént a munka végeredménye elfogadható, jó vagy természetesen kiemelkedő.

Összeségében: a spórolás (rajtad) több fényezést jelent ugyanannyi idő alatt és kevesebb alapanyagból. Most azt is gondolhatnád, hogy egy elem fényezésénél a kevesebb anyag mit jelenthet pár ezer forintot na és? Lehet, de ezt képzeld el nagyobb volumenbe.

Mi átlagosan minimum havi 97 elemet fényezünk le garantált minőségben egy rosszabb hónapban. Ha ezt a közel száz elem fényezését felszorzod 4-5 ezer forinttal, akkor az közel 500.000 forintos anyag költséget jelenthetne csak a „spórolás”. Ha így nézed, akkor egy műhely működésében ez már számottevő tényező lehet.

Mivel mi hosszú távon gondolkozunk (16 éve működik a cégünk), így mi arra törekszünk a fényezési munkáink időtállóak legyenek. A spórolás sosem kifizetődő, mert egy elem újrafényezése (a költséghatékonyság miatt) sokkal több költséggel jár, mint az a pár ezer forint takarékosság. Mi sosem kockáztatunk és mindig a biztos végeredményre törekszünk.


Mit tudsz tenni? Ne ár alapján válassz fényezőműhelyt. Persze ez akkor szempont, ha neked nem annyira fontos a végeredmény és megelégszel egy gyors és egyszerű megoldással. Érdemes a többi ügyfél visszajelzését elolvasni, hogy kinek milyen volt a mínőségi meglátása.


Mit jelent az olcsó autófényezés?

Ez a kérdés sok helyen előkerül, mert ez sajnos jellemző az autófényezésben. De mit is jelent: „Az ügyfél szemszögéből azt, hogy kevesebbet fizet”.

Mit jelent ez a fényező szemszögéből?

- olcsó alapanyagot
- kimaradt néhény lépést a fényezés előkészítéséből
- munka gyorsítása: a rétegeket kihagyása, szárítás rövidítése (drága a kamra működtetése).

Ezeknek mind egy a végeredménye:
- nincs tapadás,
- nincs rugalmasság,
- nincs száradás
- nincs fedés
- nincs terülés
- nincs tartósság
azaz a fényezés végeredménye vagy azonnal nem tetszik (felhős, foltos, pöttyös) vagy később lepattog a lakk, felreped a gitt vagy levelekbe lehullik a festék.

Általában ez az olcsó autófényezés, amivel egyetért a „szakma” vagyis nem ért egyet.


Miért nincs egyetértés?

Mert az autófényezésben nagy elvárások vannak, amik alapnak számítanak és nem egyedinek. Az árversenyben, nevezzük így, sok szereplő van és sokan választották azt az utat, hogy nem követik a változásokat, nem fogadják el azt a tényt, hogy az alapanyagok drágábbak lettek és azt, hogy gépek, szerszámok mind fejlődtek és a változás révén időről-időre fejleszteni kell a műhelyeket és kollégákat.

Ez eredményezi azt az általános meglátást, hogy a munkafolyamat egy részének (rétegének) kihagyása, alapanyagok helytelen keverése, a munka gyorsítása sok műhelyben elfogadottá vált, aminek a végeredménye a megannyi gyenge mínőségű munka és a sok hibás fényezés.


Kicsit szerencsejáték, vagy nagyon:
Amikor a spórolás mellett dönt a fényező, akkor végül is elkezd reszkírozni. A saját idejével és pénzével hazardírozik. Amikor kihagy néhány lépést vagy nem kompatibilis alapanyagokat kever össze (mert maradt egy másik munkából), akkor azt kockáztatja, hogy a fényezési folyamat bármelyik lépésben hiba keletkezik.

Gyakori fényezési hibák:


- oldószer buborék (fedőbevonat nem száradt meg a festék alatt),
- megfolyás (drága gázolaj a kamrához vagy az áram az infralámpához és hideg volt a műhelyben),
- felmaródás (nem kompatibilis rétegek feloldják egymást)

Ezen hibák a fényezés előkészítése közben, a fényezés alatt, a száradást követően vagy akár az átadás után hetekkel jönnek ki.

Mi ebben a kockázat? (újra kell fényezni)



Vannak hibák, amik miatt a fényezési folyamatot meg kell szakítani, mert a hiba miatt lehetetlen folytatni a munkát (pl: felmaródás). Ilyenkor több idő és még több alapanyag szükséges. Az olcsó fényezésnél ez a kockázat benne van a munkában.

Hogy ez mennyire éri meg azt nem tudjuk, mert mi nem ezt követjük. Ezt mindenki maga dönti el, hogy rövid és hosszú távon mennyire kifizetődő.

A fényezési hibák egy részét lehet Te nem veszed észre, mert nem ismered a szakmát.
Ezek a hibák mind arra utalnak, hogy nem megfelelő a fényezési eljárás és lehet, hogy ezért volt kedvezőbb az ár mint máshol. A szerencséd van, akkor komolyabb hibák nem jönnek ki.

Ha nincs szerencséd, akkor pár hónap múlva lehet ismét fényezni kell az autódat.

Autó fényezés árak

Az autó fényezés árakat sok tényező határozza meg. Az első legfontosabb szempont, hogy a fényezés során milyen festéket kell használni. Az autó színét a gyár az autón található plakettát rögzíti azért, hogy az karosszéria újrafényezése során az autó festéket könnyen ki lehessen keverni. 

Az autó fényezéshez speciális festék szükséges, amelyeket mi is profi festékkeverő cégekkel végeztetünk el. A keverést számítógéppel végzik. Több ezer színkártya áll rendelkezésre ahhoz, hogy az autó fényezés során a legjobb árnyalatot lehessen kifújni.


Autó fényezéshez szükséges festék mennyisége és márkája:

A festék márkától függően eltérőhetek lehetnek az árak. Festékekként, akár 6-8x is lehet a fényezés során használt festékek költsége.

Így az autó fényezés árát szín szerint az alábbiak szerint különböztetjük meg:

  • akril
  • metál
  • gyöngyház


*Érdekesség: egy piros metál szín fényezése 3x több anyagot igényel, mint egy kék, mert a piros színhez akár 3 rétegű aláfújás is szükséges, ahhoz hogy a piros szín visszaadja az eredeti fényezés tónusát. Ebben az esetben még az aláfújó, sőt még a szórógitt színe is meg van határozva.


Fényezendő alkatrész mérete:

Az autó fényezés árát még az is befolyásolja, hogy mekkora a fényezendő alkatrész mérete. A felhasznált fényezési segéd anyagok jelentős részét teszik a költségeknek. Így érthető, hogy egy motorháztető fényezése sokkal több anyagszükséglettel jár, mint egy sárvédőé. 


*Érdekesség: a mai autók lökhárító gyakran több elemből állnak és nem ritka, hogy ezek eltérő színűek. Az autó fényezés során ezeket az alkatrészek teljesen szét kell szerelni. Ennek az az oka, hogy csak így lehet a megfelelő módon hozzáférni a fényezendő felülethez. Ilyenkor egy alkatrész akár 4-5 különböző festéket és fényezési munkálatot igényelhet. Ez jelentősen meghatározza az autó fényezési árakat.


A fényezendő alkatrész állapota:

Az autó fényezés árát az is meghatározza, hogy milyen alkatrészről beszélünk. Lehet fém és műanyag is. a sérülés javításától függően lehet gyári alkatrész vagy utángyártott. Ez azért fontos, mert a fényezési áraknál az alkatrész minősége befolyásolja, hogy mennyi időre van szükség


Egy gyári alkatrész tökéletes felületű és rendszerint gyárilag alapozott. Így nem igényel plusz munkát az előkészület. Ezzel szemben az utángyártott alkatrészek felülete gyakran nincsen előkészítve az autó fényezésére. 


Ez azt jelenti, hogy annak a felülete szabálytalan és tele van a gyártás nyomaival. Ilyenkor ezeket gittelni illetve műanyag alapozni kell. Ez több idő és több anyagköltség.


  • Így a fentiek alapján az autó fényezési árak: 25 ezer és 45 ezer forint között vannak 

  • Egy fényezési munka ideje általában: 4-5 munka nap


A pontos és végleges autó fényezési árakat a személyes megtekintést követően tudjuk meghatározni.


A megfelelő minőség érdekében természetesen az autó fényezést kamrában végezzük el.